SKSG INFORMATION BOARD : Selamat bercuti kepada semua pelajar .Jaga SOP dan jaga kesihatan.Jumpa lagi dalam PDPR pada 20 Sept 2021..

Hal Ehwal Murid


  
KPI UNIT HEM 


1.     Memastikan semua pelajar mendapat manafaat daripada peluang yang telah diperuntukan dalam PIPPM (PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA)



2.     Memberi layanan yang adil kepada semua pelajar dan memastikan kebajikan pelajar terjamin.



3.     Melestarikan pembangunan modal insan dalam melahirkan pelajar yang berketrampilan dari segi akhlak, ilmu dan kepimpinan.



4.     Membentuk pelajar yang lebih berdisiplin agar dapat melahirkan suasana persekitaran yang lebih harmonis, mesra dan selesa.






PIAGAM PELANGGAN HAL EHWAL MURID 



BERJANJI AKAN MEMASTIKAN:


  1. LAYANAN MESRA KEPADA IBUBAPA/PENJAGA MURID YANG MEMERLUKAN TINDAKAN SUSULAN KE ATAS PERKHIDMATAN YANG DIBERIKAN.

  1. MEMPERLUASKAN PERMOHONAN YANG LAYAK, LENGKAP DAN MEMENUHI SYARAT BAGI SEMUA URUSAN KEBAJIKAN PELAJAR.

  1. MENDAPAT MAKLUMAT LENGKAP DARI KAKITANGAN KAMI BERKAITAN PELAJAR DENGAN KADAR SEGERA.


      4.MERASA PUAS DAN SELESA DENGAN KEMUDAHAN YANG ADA SEMASA MENGURUSKAN HAL         BERKAITAN PELAJAR. 


PENGURUSAN HAL EHWAL MURID



1.PENDAHULUAN

               
Pengurusan Hal Ehwal Murid ditakrifkan sebagai proses sosial yang dibentuk untuk memastikan kerjasama, penglibatan, campur tangan dan penyertaan orang lain ke arah pencapaian yang berkesan terhadap sesuatu objektif yang ditetapkan. Ia melibatkan sikap, akademik dan peribadi semua golongan dan peringkat umur di sekolah.
                Pengurusan murid merupakan suatu bidang yang penting di sekolah. Ia dilaksanakan dengan menggunakan kaedah yang tersusun untuk memastikan sesebuah sekolah itu memenuhi ciri-ciri institusi yang berjaya dalam bidang akademik dan kokurikulum.
                Dengan permintaan dan harapan yang tinggi di kalangan murid dan masyarakat seluruhnya terhadap kemampuan sekolah, pengurusan sekolah selalu memainkan peranan sebagai penggerak dan penggalak perubahan mempengaruhi warga sekolah menuju ke arah kecemerlangan.



2.            OBJEKTIF
Sebagai satu bidang pengurusan dan pentadbiran, objektif bidang Hal Ehwal Murid ialah:-
2.1          Membantu Guru Besar dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah untuk melaksana dan mencapai Dasar Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2.2          Membantu pihak pentadbir dalam memainkan peranan sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal dan kaunselor serta menguruskan program Hal Ehwal Murid untuk keselesaan pengajaran dan pembelajaran.
2.3          Mempertingkatkan disiplin murid-murid agar semua murid berdisiplin dan berbudi pekerti tinggi menjurus ke “Zero Defect” iaitu tiada kegagalan dari segi disiplin.
2.4          Membentuk individu supaya seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
2.5                Mempertingkatkan kebajikan murid dan menerapkan nilai-nilai murni kepada murid.
2.6          Mewujudkan hubungan yang akrab dan ikram di kalangan murid dalam sekolah dan persekitaran.

3.            MATLAMAT
3.1          Membantu dalam perkembangan diri murid agar berfungsi sebagai individu yang seimbang dengan memupuk semangat berdikari di kalangan mereka untuk menempuh hidup di hari muka.
3.2          Memupuk semangat kerjasama dan setia kawan di kalangan guru dan murid.
3.3          Membantu merancang hidup murid dengan lebih bermakna dan berkesan.
3.4          Memberi dorongan dan motivasi kepada guru dan murid agar berusaha dengan lebih gigih lagi.
3.5          Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam pelbagai bidang dan corak ilmu.
3.6          Memperkembangkan potensi dan kebolehan murid dan guru ke tahap maksimum.
3.7          Mengembangkan pemikiran yang kreatif dan kritikal di kalangan guru dan juga murid.
3.8         Membantu murid meringankan masalah yang dihadapi oleh guru dalam tugas mereka dan murid dalam bidang pelajaran dan aktiviti di sekolah.
3.9          Menyedarkan murid tentang pentingnya hidup bermasyarakat.
3.10        Menyuburkan potensi kepimpinan di kalangan pelajar dengan mencergaskan aktiviti dalam bidang kokurikulum.

4.            ASAS PELAKSANAAN
                Perancangan Hal Ehwal Murid adalah satu-satunya perkara penting dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah.
4.1          Program menyeluruh disusun melibatkan semua murid dan mereka dikehendaki menyertai rancangan yang diatur oleh sekolah.
4.2          Segala program pengayaan diri, perkembangan, pemulihan dan pembaikan diadakan secara individu dan juga dalam kumpulan.
4.3          Perancangan pengajaran diadakan secara tersusun dan mengikut peringkat kemajuan murid.
4.4          Program terbuka diadakan secara tersusun dan mengikut peringkat kemajuan murid.
4.5          Program terbuka diadakan melibatkan agensi-agensi luar untuk menguruskan bersama bagi menjayakannya.


5.            PERANCANGAN PELAKSANAAN
                Dalam merancang program Hal Ehwal Murid beberapa pertimbangan dilakukan untuk pembangunan dan kemajuan sekolah.
5.1                Jawatankuasa ditubuhkan dan ahli-ahlinya terdiri daripada guru dan murid.
5.2                Mengkaji objektif dan kesesuaian program yang hendak dilaksanakan.
5.3          Rasional program perlu kukuh dan memberi faedah terhadap pembangunan sekolah, guru dan murid.
5.4          Jenis dan bentuk program disusun agar digunakan dengan sebaik-baiknya.
5.5          Kemudahan sumber manusia dan fizikal perlu difikir supaya matlamat program dapat dilaksanakan.
5.6          Kekangan yang menjadi penghalang perancangan diatasi segera dengan mengadakan alternatif.
5.7                Strategi yang berkesan diatur agar perlaksanaan program itu berjalan lancar.
5.8                Aktiviti-aktiviti dirancang dengan tersusun dan berkesan.
5.9          Peraturan dan prosedur sesuatu itu hendaklah dipatuhi oleh semua peserta.
5.10        Masa untuk menjalankan projek dan tempoh masa yang sesuai untuk melaksanakan hendaklah berasaskan takwim sekolah.

PERHATIAN : Aktiviti yang disenaraikan di atas adalah aktiviti yang di dalam bidang tugas UNIT masing-masing. Sekiranya AJK mempunyai aktiviti lain yang difikirkan sesuai maka ia amat dialu-alukan.                                                     



TUGAS UNIT-UNIT HAL EHWAL MURID

TUGAS DAN KUASA LEMBAGA TATATERTIB / DISIPLIN SEKOLAH



1.            Menyediakan peraturan tatatertib murid.
2.            Membuat kajian dari masa ke semasa bagi tujuan menyempurnakan perlaksanaan peraturan tatatertib murid.

3.            Membantu Ahli Lembaga Pengawas melantik pengawas-pengawas.

4.            Mengesyorkan tindakan tatertib/disiplin tertentu atas seorang calon pengawas.
5.            Mengadakan mesyuarat peraturan tatatertib yang dibuat oleh sebarang badan/lembaga dilingkungan sekolah sebelum dikuatkuasakan.
6.            Membantu Guru Besar menimbulkan semangat kesetiaan dan kekitaan di kalangan murid-murid dan guru-guru.
7.            Menerima laporan pengawas, guru-guru dan seterusnya mengambil tindakan yang sesuai.
8.            Bertanggungjawab ke atas imej sekolah dengan menentukan dan memastikan kelakuan murid-murid itu sesuai dengan peraturan sekolah dan kehendak-kehendak masyarakat sekeliling.
9.            Berusaha menanam semangat patuh dan taat setia kepada peraturan-peraturan sekolah serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukunegara.
10.          Menjalankan tugas yang diarahkan oleh Guru Besar.

 
Tugas-tugas guru disiplin:
1.                Menyelia tugas pengawas.
2.                Menasihati dan bertindak tegas ke atas murid-murid yang melakukan kesalahan harian seperti datang lewat, berpakaian tidak kemas, tidak sopan, bising, tidak beratur, merayau-rayau tanpa pas keluar dan pelbagai salah laku yang di lakukan atau yang di laporkan oleh pengawas.
3.                Mencatat kes-kes disiplin ke dalam rekod disiplin.
4.                Berbincang dan melaporkan kepada GPK HEM kesalahan yang serius atau berulang kali.
5.                Mencatat rekod disiplin dan prestasi pengawas ke dalam fail sulit pengawas.
6.                Menganjurkan kursus kepimpinan pengawas.
7.                Mengawal disiplin murid di kantin pada waktu rehat.
8.                Mewujudkan jaringan kerjasama antara guru bertugas mingguan dan AJK kantin.

TUGAS LEMBAGA PENGAWAS SEKOLAH
1.            Menyediakan perancangan tahunan yang berfaedah dan berkesan.
2.            Bekerjasama dengan Lembaga Tatatertib Murid untuk merangka peraturan-peraturan lembaga Pengawas Sekolah.
3.            Mengawasi Lembaga Pengawas Sekolah.
4.            Menyampaikan maklumat dan perkembangan disiplin dari laporan Pengawas kepada Lembaga Tatatertib Murid.
5.            Menyediakan dan mengemukakan calon pengawas kepada Guru Penolong Kanan HEM dan Lembaga Tatatertib Murid.
6.            Menyediakan dan menerangkan bidang tugas dan jadual tugas pengawas.
7.            Membimbing dan membantu pengawas dalam menguatkuasakan peraturan sekolah.
8.            Mengadakan kursus kepimpinan dan kesedaran tugas dan tanggungjawab untuk pengawas.
9.            Bertanggungjawab terhadap CITRA (imej) sekolah dengan menentukan dan memastikan perlakuan pengawas sesuai dengan peraturan sekolah dan kehendak masyarakat sekeliling.
10.          Berusaha menanam semangat padu dan taat setia kepada peraturan sekolah serta mengamalkan Rukun Negara.
11.          Menyemai dan menyemarakkan semangat kesetiaan, keupayaan dan kekitaan di dalam Lembaga Pengawas Sekolah.
12.          Merangka aktiviti bagi meningkatkan tatatertib, tahap kepimpinan dan iltizam pengawas.
13.          Menyediakan Sijil Penghargaan kepada pengawas.
14.          Menyediakan laporan tahunan Lembaga Pengawas Sekolah.
15.          Bersedia bertugas dan bekerjasama dengan Lembaga Tatatertib Murid pada bila-bila masa terutama pada hari-hari yang difikirkan perlu untuk menguruskan kawalan disiplin murid seperti
                (i)            Hari Sukan Sekolah                          (ii)           Hari Guru
                (iii)          Hari Kanak-Kanak                             (iv)         Majlis-majlis sekolah
16.          Melaksanakan arahan dan tugasan lain yang diberikan oleh Guru Besar atau Pihak Pentadbiran Sekolah dari semasa ke semasa.

TUGAS JAWATANKUASA BIMBINGAN
1.            Perkhidmatan Unit Bimbingan (UB) meliputi semua aspek bimbingan iaitu :
                (i)            Bimbingan Pelajar                            (ii)           Bimbingan Kerjaya
                (iii)          Bimbingan Sosial                              (iv)         Bimbingan Sahsiah
                (v)          Bimbingan Psikologi                        (vi)         Bimbingan Pencegahan Dadah
2.            Menyediakan perancangan tahunan yang berfaedah dan berkesan.
3.            Menentukan pelaksanaan bimbingan dapat di perkenalkan dan memberi khidmat kepada murid.
4.            Mengelolakan Program Orentasi – Penerapan budaya sekolah bagi Tahun Satu dan murid-murid yang baru dengan harapan mereka dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah.
5.            Mengelolakan dan mengurus bilik Unit Bimbingan (UB) secara berkesan.
6.            Membentukkan satu pasukan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS).
7.            Menubuhkan dan mengelolakan Kelab – Kerjaya.
8.            Menyediakan dan memaklumkan jadual tugas, temujanji dan aktiviti Unit Bimbingan.
9.            Menyiasat latar belakang murid dan jika perlu membuat temujanji atau lawatan ke rumah murid yang menghadapi masalah.
10.          Mengadakan perundingan dengan murid-murid yang bermasalah dan membuat tindakan susulan bersama ibubapa / penjaga murid berkenaan.
11.          Menyelaraskan hubungan dengan Jabatan / agensi luar untuk mendapat khidmat nasihat.
12.          Menjalankan ujian khas untuk mengesan potensi, minat dan sahsiah pelajar.
13.          Mengadakan program khas bagi kumpulan murid yang bermasalah (risiko tinggi).
14.          Mengadakan program / kursus motivasi bagi kumpulan murid yang akan menghadapi peperiksaan UPSR.
15.          Mengadakan program khas pencegahan dadah.
16.          Menyediakan laporan tahunan Unit Bimbingan.
17.          Melaksanakan arahan dan tugasan lain yang diberikan oleh Guru Besar atau Pihak Pentadbir Sekolah dari semasa ke semasa.

TUGAS AJK SKIM PINJAMAN BUKU TEKS (SPBT)

1.                   Guru-guru SPBT perlu menyemak bekalan yang diterima agar sama dengan pesanan yang dibuat.
2.                   Semua buku SPBT hendaklah dicop di kedua-dua bahagian dalam kulit buku.
3.                   Cop juga bahagian kosong mana-mana bahagian di dalam buku teks atau buku kerja setiap naskah buku.
4.                   Menyimpan dan menyusun buku teks di dalam stor yang disediakan.
5.                   Buku stok perlu dikemaskini oleh guru SPBT dan diperiksa dari masa ke semasa.
6.                   Mengawasi pengagihan dan mengedar buku-buku bantuan kepada murid-murid yang layak dengan kerjasama Guru Darjah. Merekod bilangan agihan buku kepada kelas-kelas. Mengawasi murid-murid menjaga keselamatan buku bantuan. Mempastikan buku-buku dibalut dengan pembalut plastik.Mempastikan nama murid darjah dan tahun diisi dalam kotak yang disediakan.
7.                   Menerima buku baru dan distokkan.Kemaskinikan bilik buku teks.
8.                   Guru SPBT bertanggungjawab menerima dan mengumpul kembali buku pinjaman pada akhir tahun. Sediakan senarai murid yang tidak memulangkan buku bantuan.
9.                   Bertanggungjawab menentukan buku yang hilang/rosak diganti dengan buku atau dengan wang tunai.
10.               Memastikan segala maklumat direkodkan ke dalam 9 jenis fail dan disimpan dengan kemas dan teratur.
11.               Sentiasa berkerjasama dan membantu Guru Besar/GPK HEM dalam segala hal yang berkaitan dengan buku teks.
12.               Adakan pemeriksaan dari masa ke semasa.
13.               Hapuskira bantuan yang tidak diperlukan.
-              Proses hapuskira perlu dilaksanakan untuk mengelakkan masalah kesesakan di dalam stor buku (Buku yang lebih hayat 5 tahun).
-              Buku yang telah rosak dan tidak boleh dipakai lagi dicadangkan untuk lupus mestilah diasingkan dalam bilangan 10 atau 20 naskhah.
-              Setiap kumpulan diikat dengan rapi dan dilabelkan.
-              Bilangan naskhah yang dicadangkan untuk pelupusan mestilah sama dengan rekod dalam stok SPBT.
-              Mengisi dan melengkapkan borang hapuskira untuk dikemukakan kepada bahagian kelulusan hapuskira melalui Jabatan Pendidikan.
-              Buku stok hendaklah dikemaskini apabila hapuskira selesai dilaksanakan.
15.          Mengemaskini semua fail-fail SPBT.
16.          Tugas-tugas tambahan.
17.          Menyediakan Plan Tindakan Aktiviti Tahunan.


TUGAS AJK KANTIN
1.            Menjaga dan mengawal mutu makanan dan minuman kantin.
2.            Menjaga peraturan kantin yang dikenakan adalah dipatuhi.
3.            Memastikan barang-barang yang dijual adalah mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran & Kementerian Kesihatan.
4.            Menerima maklumbalas daripada pihak murid, guru, ibu bapa dan melaporkannya kepada Guru Besar atau GPK HEM terhadap pengurusan dan penggunaan kantin sekolah.
5.            Membantu Guru Besar atau GPK HEM dalam urusan harian kendalian kantin.
6.            Menjalankan kegiatan kempen dan lain-lain berkaitan dengan kantin sekolah.
7.            Bertanggungjawab menjaga kebersihan dan pengindahan kantin.
8.            Mengambil tindakan segera terhadap masalah yang timbul berkaitan dengan kantin umpamanya keracunan mananan, harga makanan dan sebagainya.
9.            Memastikan supaya murid-murid sentiasa bersopan dan mengamalkan pekerti yang mulia semasa menggunakan kantin.
10.          Pastikan barang-barang makanan tidak terdedah kepada lalat.
11.          Mengawal kebersihan pembantu-pembantu kantin bila memasak, menghidang, menjual dan sebagainya.
12.          Mempastikan pembantu kantin mempunyai Sijil Kesihatan. Mempastikan sijil-sijil ini dipamerkan.
13.          Menyediakan Plan Tindakan Aktiviti Tahunan.

TUGAS AJK RMT SEKOLAH
1.            Pemilihan murid dan RMT dengan bantuan guru-guru kelas berpandukan kepada penjaga dan bilangan adik-beradik yang bersekolah.
2.            Menyediakan surat kepada penjaga murid menyatakan bahawa anaknya menyertai RMT.
3.            Memberi taklimat kepada murid RMT mengapa mereka dipilih menyertai RMT, datang awal, ambil kad RMT.
4.            Menyediakan menu berpandukan kepada menu yang diberikan oleh Kementerian.
5.            Menandakan kedatangan murid RMT.
6.            Mengawasi murid RMT makan di kantin.
7.            Membantu pihak menyediakan makanan.
8.            Menyediakan jadual tugas guru mengawasi murid makan setiap hari.
9.            Memastikan semua murid RMT makan. Jika murid tidak hadir pengganti akan makan pada hari itu.
10.          Mengadakan Jadual Kedatangan Murid untuk penerima RMT  dan penggantinya.
11.          Mengisi borang maklumat mengenai murid pada awal tahun dan akhir tahun seperti berat dan tinggi.
12.          Membuat laporan RMT pada pertengahan tahun dan akhir tahun.
13.          Mengira bilangan hari RMT seperti bilangan murid RMT hadir, peratus kehadiran dan lain-lain. Guru RMT menandatangani buku ini dan diserahkan kepada Guru Besar untuk dilihat dan ditandatangani.
14.          Menyediakan Plan Tindakan Aktiviti Tahunan.

TUGAS AJK PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH (PPDA)
1.            Merancang, melaksanakan program PPD meningkatan sekolah dan peringkat Negeri.
2.            Mengadakan ‘Program 5-Min-Anti-Dadah’ sepanjang tahun.
3.            Bekerjasama dan sentiasa berhubung rapat dengan Guru Bimbingan dan Kaunseling sekolah untuk membantu malaksanakan aktiviti sepanjang tahun (ceramah/pameran, dll).
4.            Menyediakan Laporan yang diperlukan oleh Jabatan Pelajaran Selangor bersama Borang Aduit 1, 2 & 3.
5.            Mendokumentasikan semua aktiviti, laporan, carta dan gambar foto.
6.            Menyediakan Plan Tindakan Aktiviti Tahunan.

TUGAS AJK BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1.            Memberikan khidmat bimbingan dan kaunseling kepada murid-murid yang memerlukannya.
2.            Menganjurkan program motivasi, bimbingan dan latihan berkaitan dengan pembangunan diri murid.
3.            Menghubungi ibubapa/penjaga murid yang mempunyai masalah disiplin dan memaklumkan kepada pihak-pihak berkenaan mengenai hal tersebut atas kebenaran Guru Besar.
4.            Menganjurkan ceramah, pameran dan pertandingan yang berkaitan dengan maklumat kerjaya.               

TUGAS AJK KECERIAAN DAN KEBERSIHAN
1.            Memastikan sekolah dalam keadaan bersih dan indah.
2.            Membeli, menyemai dan menanam bunga untuk keindahan sekolah.
3.            Menjadikan sekolah sebagai sekolah dalam taman bagi menimbulkan minat dan rasa kasih murid terhadap sekolah.
4.            Mengadakan gotong-royong.
5.            Melaksanakan tugas-tugas dan kerja dengan tujuan mengindahkan sekolah disamping memastikan sekolah dalam keadaan selamat.
6.            Membantu guru-guru bertugas mingguan menilai dan memilih kelas terbersih bagi keceriaan dan kebersihan kelas.

TUGAS AJK KESIHATAN
1.    Mengadakan ceramah mingguan atau bulanan.
2.    Memeriksa kawasan-kawasan yang telah ditetapkan termasuk tandas dan pam air.
3.    Menghantar laporan setiap minggu kepada setiausaha.
4.    Membubuh ubat jentik jentik sekurang-kurangnya 4 bulan sekali.
5.   Mengadakan kerja gotong royong peringkat sekolah.
6.   Mengadakan kempen atau minggu anti aedes peringkat sekolah.

TUGAS AJK KESELAMATAN SEKOLAH
1.            Membaca, memahami dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh PPD, JPN, Kementerian Pendidikan Malaysia.
2.            Menyediakan perancangan tahunan yang berfaedah dan berkesan seperti :
                (i)            Latihan Kawad Kebakaran
                (ii)           Keselamatan lalulintas
                (iii)          Keselamatan bangunan dan perabot
                (iv)         Keselamatan di bilik khas
3.            Mendapatkan kerjasama sekolah dengan pihak polis / polis trafik, bomba JKR / JKR Elektrik, Majlis Daerah Kuala Selangor.
4.            Menggalakkan skim perlindungan diri kepada murid.
5.            Memastikan alat pemadam api mencukupi dan dalam keadaan sempurna dan berfungsi.
6.            Menghubungi Balai Bomba yang berdekatan bagi melaporkan kebakaran dengan kadar yang segera.
7.            Menyelia peta / rajah laluan yang jelas dan mudah difahami oleh murid untuk menyelamatkan diri dan berkumpul di tempat yang selamat.
8.            Mengadakan latihan kawad kebakaran / fire drill dari semasa (sekurang-kurangnya 2 kali setahun).
9.            Memastikan baldi yang dicat merah bertulis API, berisi pasir, ada dalam keadaan baik dan siap sedia.
10.          Memastikan sistem loceng kecemasan berfungsi dan difahami.
11.          Memastikan dan sentiasa mengawasi pendawaian elektrik dalam keadaan baik dan selamat.
12.          Memastikan peraturan keselamatan bilik khas seperti Makmal Sains, Bengkel Kemahiran Hidup ditampal di dalam bilik berkenaan, bilik darjah dan di dalam buku latihan murid.
13.          Meletakkan tanda amaran “BAHAYA” di tempat-tempat yang merbahaya.
14.          Memastikan lalulintas di kawasan sekolah dan kawasan berhampiran selamat.
15.          Merancang pergerakan lalulintas dan tempat letak kereta pada waktu majlis rasmi sekolah.
16.          Menetapkan laluan tertentu untuk murid bagi mengelakkan kesesakan.
17.          Mendapatkan kerjasama polis untuk mengawal keselamatan lalulintas (jika perlu).
18.          Mengurus dan memastikan peti ubat kecemasan sekolah ada dan mempunyai ubat-ubatan yang diperakui dan mencukupi.
19.          Mengambil tahu/mempelajari pertolongan cemas untuk memberi pertolongan jika keadaan terdesak dan memerlukan tindakan awal.
20.          Menghubungi klinik/hospital yang berdekatan untuk melaporkan kejadian tersebut sekiranya bantuan mereka diperlukan.
21.          Mengadakan dan menguruskan kempen/cermah / pameran yang berkaitan dengan keselamatan jalanraya/ kebakaran.
22.          Mengurus hal murid yang mendapat kemalangan untuk rawatan segera.
23.          Memberitahu ibubapa / penjaga murid mengenai sebarang kemalangan terhadap anak/jagaan mereka untuk mengelakkan risiko pihak sekolah dipersalahkan jika tersalah mengambil tindakan.
24.          Melaksanakan arahan-arahan dan tugasan-tugasan lain yang diberikan oleh Guru Besar atau Pihak Pentadbiran Sekolah dari semasa ke semasa.
25.          Menyediakan Laporan Tahunan Unit Keselamatan.

TUGAS JAWATANKUASA INVENTORI DAN PENGURUSAN ASET ALIH KERAJAAN
1.            Membaca, memahami, dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh Kementerian, Jabatan Pendidikan dan PPD.
2.            Semua penerimaan / pembelian mesti direkodkan dalam Harta Modal, Kad Inventori dan Buku Bekalan Pejabat.
3.            Mengurus semua harta benda sekolah yang hendak dihapuskira mengikut peraturan.
4.            Mengenalpasti keperluan perabot sekolah.
5.            Memastikan sistem inventori dilaksanakan.
6.            Memastikan semakan inventori dibuat pada pertengahan akhir tahun.
7.            Mengurus semua harta modal termasuk membaiki dan menyelenggara bila perlu.
8.            Memastikan semua harta benda sekolah disimpan dengan selamat.

TUGAS-TUGAS KHAS HAL EHWAL MURID


1.      KEMASUKAN MURID

·         Kemasukan Murid Tahun 1.

Ø  Puan Zuana binti Shamuri


·         Kemasukan murid Prasekolah:

Ø  Cik Nurul Syuhada Binti Mohd Saad
Ø  Puan Rosmahwati binti Aziz


·         Kemasukan murid baru :

Ø  Semua guru kelas
Daftarkan murid ke dalam Jadual Kedatangan
Dan Buku Pendaftaran Murid (Ada di pejabat sekolah)

·         Kemasukan murid ke Tingkatan 1 dan Sekolah Berasrama Penuh (SBP)

Ø  Guru Pn Saniah binti Aripin
Ø  Guru Data

·         Kemasukan ke Sekolah Kebangsaan Agama (SMKA dan KAA)

Ø  Guru Pendidikan Islam Tahun Enam


2.      PERTUKARAN MURID
·                     Murid bertukar ke sekolah lain:

Ø  Semua guru kelas dikehendaki menyediakan fail peribadi yang mengandungi:
Buku RKM,
Kad rekod pergigian,
Buku LAB
Buku KAFA
Dll dokumen seperti Borang SMM,dan Salinan Sijil Lahir kemudian serah pada PT

3.      PROGRAM TRANSISI

Ø  Pn Zuana binti Shamuri
Ø  Semua guru yang terlibat dalam P & P Tahun 1.

SENARAI TUGAS AJK HEM 


KEBAJIKAN

PENYELARAS         : Pn. Surmaliah binti Pakih
AJK                            Rujuk Jawatankuasa HEM 

BIDANG TUGAS:

    1. Menyediakan Pelan Tindakan Aktiviti Tahunan.
    2. Menyelaras kutipan derma untuk anak-anak cacat, miskin dan pembinaan surau
    3. Membanci anak yatim dan merekod maklumat peribadi.
    4. Memilih murid untuk sebarang bantuan dari agensi luar serta membuat agihan.
    5. Soal selidik murid bermasalah dan membantu menyelesaikan masalah.
    6. Melancarkan derma kilat apabila berlaku musibah atau bencana.


DISIPLIN/BADAN PENGAWAS

1. PENYELARAS DISIPLIN           :En. Mohd Ali bin Zaman
          Tugas :
                1.1   Membuat data SSDM
                1.2   Mengemaskini dan membuat laporan SSDM mengikut keperluan PPD.
                1.3   Mengurus kawalan disiplin murid pada Perhimpunan Rasmi, hari sukan sekolah,
                         Hari Guru, Anugerah Kecemerlangan dan Majlis-majlis Sekolah.
                1.4   Menasihati dan bertindak tegas terhadap murid yang melakukan kesalahan harian
                        seperti ponteng, datang lewat, merayau-rayau tanpa pas keluar dan pakaian 
                        murid yang tidak lengkap yang dilakukan atau yang dilaporkan oleh pengawas.
   1.5  Mengeluarkan surat–surat amaran yang ditandatangani oleh Guru Besar

             2. Penyelaras Pengawas.: Pn. Surmaliah Bt Pakih
Tugas:
  2.1        Pelantikan pengawas dan Ikrar pengawas.
  2.2        Penyelaras pembahagian tugas pengawas.
  2.3        Mencatat rekod disiplin dan prestasi pengawas ke dalam fail sulit   pengawas.
  2.4        Membimbing dan membantu pengawas dalam penguatkuasaan peraturan sekolah

3.Penyelaras Program Pemantapan Disiplin:Pn. Norsasarina binti Abdul Rahim
                                Tugas.
3.1          Mengujudkan suasana tenteram sebelum agenda perhimpunan rasmi (Isnin) dan tidak rasmi dimulakan.
3.2          Mengadakan kursus kepemimpinan dan kesedaran tugas serta tanggungjawab untuk pengawas, ketua kelas dan semua murid.
3.3          Menyedia kertas kerja program dan pelaporan.

4.  Penyelaras Buku Kawalan Kelas (BKK)
              Penyelaras         : Pn. Surmaliah binti Pakih
                       Tugas
4.1               Memantau penggunaan BKK setiap kelas dan bilik-bilik khas.
4.2               Memantau Buku Rekod Salahlaku  dan mengumpul buku tersebut untuk ditandatangani oleh PK HEM setiap bulan.

 5.  Pemantapan Peraturan Sekolah: Unit Pencegahan Jenayah & Buli
   Penyelaras   - En. Nasrukhakim bin Md Abas
                         Tugas.
5.1           Menubuhkan Kelab Pencegahan Jenayah.
5.2           Meuar-uarkan peraturan sekolah waktu pehimpunan.
5.3           Mengadakan ‘spot check’ diri dan beg murid dan  merekod kesalahan dalam BKK.
5.4           Membantu menghubungi ibu bapa murid yang tidak mematuhi peraturan sekolah (jika perlu).

                SKIM PINJAMAN BUKU TEKS (SPBT)
Guru Penyelaras           : Pn. Nassuhada binti Shukor

1.Data SPBT                    
Tugas:
1. Memproses buku      :Pn Nassuhda binti Shukor
                1.1 Menyemak bekalan yang diterima.
                1.2 Mengecop buku di kedua-dua kulit.
                1.3 Menyimpan buku di dalam stor yang digunakan.
                1.4 Menyimpan data buku dalam sistem.

2. Mengedar, memantau dan mengumpul buku.
                    Penyelaras Thp 1   Semua guru kelas
                    Penyelaras Thp 2  Semua guru kelas
                       Tugas:           
                   2.1 Mengagih dan pastikan murid tandatangan penerimaan.
                   2.2 Merekod bilangan/nama buku dalam borang tertentu.
                2.3 Membuat pemeriksaan buku(spot check)
                2.4.Mengumpul buku dan kemaskini fail pinjaman buku.
                2.5 Melapor buku kurang/lebih.

        3. Buku stok dan pengurusan fail: Puan Rozita Bt Misngat
          Tugas:
                    3.1 Merekod buku dalam stok
                    3.2 Mengurus 12 fail pengurusan SPBT.
3.4   Menceriakan bilik BOSS.
                    3.4 Mencatat minit mesyuarat SPBT.
                  3.5 Mengurus program SPBT(sekolah,daerah)

           4.Pelupusan/mengambil buku dari stor daerah: Pn Siti Norazizah binti Md Kadzim 
                   Tugas.
                   4.1 Menyediakan Plan Tindakan Aktiviti Tahunan.
                   4.2 Hapuskira bantuan yang tidak digunakan ikut prosedur


                3K –KEBERSIHAN KESIHATAN KESELAMATAN.
                  Penyelaras 3K.         : En Khairul Anuar bin Zakaria
                
1.             Kebersihan.

1.1 Kantin             :  Pn Norhayati binti Tuslam
                 Tugas    :
1. Laporan kendiri kantin (harian /mingguan)
                 2. Menceriakan kantin
                 3. Menguatkuasakan peraturan kantin.
           
1.2 Anti Aedes      : En. Nasrukhakim bin Md Abas
                                Tugas    :         
1. Laporan mingguan Anti Aedes .
                2. Program gotong royong Anti Aedes/pelaporan.
                3. Kempen Anti Aedes /pelaporan
                               
1.3 Keceriaan dan Tandas
                             
                                Tugas     :
1. Menyediakan instrument pertandingan kelas bersih dan menjalankan pertandingan tersebut.
2. Program gotong royong membersih dan menceriakan kawasan sekolah / 
pelaporan.
                3. ‘Cantik Mewangi’(Tandas bersih).

                        2.    Keselamatan            : En. Mohd Nuzahan bin Mizhar
                               
2.1 Sekolah Selamat
                                Tugas  :                
1. Mengadakan latihan kebakaran ‘fire drill’
2. Menyediakan manual keselamatan semasa berada di dalam bangunan/ kawasan sekolah/bilik khas.
                3. Plan laluan kecemasan /plan bangunan.
                4. Loceng kecemasan difahami guru dan murid.
                               
2.2  Alat Pemadam Api   (Penyelaras: 
Tugas     :             
1. Semak alat pemadam api-berfungsi/tidak .
                2. Pamer nombor-nombor kecemasan-polis/bomba.
               3. Papan tanda amaran ’BAHAYA” di tempat bahaya.
                4. Kata-kata peringatan.


                     3.  Kesihatan.              : Pn. Norsasarina binti Abdul Rahim
                          
3.1 Bilik Rawatan 
- Carta organisasi
                                       - Susun atur perabot/hiasan/info kesihatan.
                                       - Semak penggunaan buku rawatan.
                          
3.2 Kesihatan        
                                       - Peti ubat berisi (ubat luaran sahaja)
                                       - Jaringan kerjasama dengan klink
                                          komuniti/PKD(ceramah kesihatan) dan pelaporan.
                                      
                                3.3 Pergigian
             - menyelia kad rawatan pergigian.
                                       - mengurus borang pergigian.
       
                PPDa-PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH.
Guru Penyelaras PPDa  :  Haji Mohd Shaaban bin Sujak
.
    1. Program 5 minit anti dadah di perhimpunan

    2. Program PPDa      
                      2.1   Minggu Anti Dadah-ceramah dari agensi luar yang berkaitan
                      2.2   Mengadakan jaringan kerjasama dengan agensi luar.
                      2.3   Melaporkan program peringkat sekolah dan daerah.
                   2.4   Menyediakan laporan yang diperlukan JPS.

     3. Sudut PPDa.           
                  3.1   Memurnikan sudut PPDa dengan info yang sesuai.
                  3.2   Mempamer carta,gambar dan kata-kata peringatan di sekitar kawasan sekolah.     


DATA
Penyelaras Data SMM/APDM : En. Nasrulkhakim Bin Md. Abas                      
                     
1.1 Membantu guru kelas ‘key in’ maklumat Thn 1 dan murid baru.
1.2 Mendapatkan maklumat/senarai murid terkini bagi tujuan bantuan/pengurusan.
1.3 Memantau perubahan maklumat.
1.4  Membantu pejabat mendaftar pelajar Thn 1 Tahun hadapan.



                INVENTORI DAN PENGURUSAN ASET
Penyelaras             : Tuan Haji Mohd Shaaban Bin Sujak

     1.Perabot Bilik Darjah  :  Semua guru kelas
                                               
Tugas:
1.1               Membuat senarai semakan inventori perabot di dalam kelas pada pertengahan tahun dan akhir tahun.
1.2               Merekod pergerakan perabot kelas.
1.3               Menulis siri perolehan(hak kerajaan) pada perabot baru.
1.4               Mempamer inventori perabot(berplastik) di pintu kelas.

    2    Perabot Bilik-Bilik Khas   :En Mohd Ali bin Zaman
                                                                  Semua guru terlibat dengan bilik khas
Tugas:
2.1    Menyemak inventori perabot bilik-bilik khas.
2.2    Rekod pergerakan perabot/perabot baru.
2.3    Pamer inventori perabot di pinu bilik-bilik khas.

                    3.  Membaiki/menyelenggara   :  Encik Mohd Nuzaihan bin Mizhar
                                                                               
                          Tugas:
                                3.1    Merekod penerimaan /pembelian dalam Harta Modal, kad inventori dan Buku Bekalan Pejabat.
                                3.2    Mengurus harta modal dan disimpan di tempat yang selamat.

     4. Inventori perabot prasekolah   : Puan Nurul Syuhada binti Mohd Saad  dan PPM
Tugas:
4.1               Semakan inventori perabot kelas prasekolah.
4.2               Pamer inventori
                                 
SENARAI TUGAS:

Ø  PERHIMPUNAN:
Penyelaras Perhimpunan: En. Sallehuddin bin Hussin

a)      Mengadakan perhimpunan setiap pagi Isnin serta mengurus acara perhimpunan.
b)      Mengatur urusan menaikkan bendera dan nyanyian lagu Kebangsaan, Negeri Selangor dan lagu sekolah.
c)      Menyediakan PA Sistem.


Tugasan Guru bertugas Mingguan:-

a)      Menyediakan dan menyampaikan pesanan/nasihat menerusi tajuk yang disediakan selain ucapan Guru Besar/Penolong Kanan.
b)      Mengatur dan mengurus penyampaian hadiah, sijil dan yang berkaitan. (jika ada).
c)      Mengadakan perhimpunan tergempar jika perlu pada bila-bila masa dengan kebenaran Guru Besar/GPK.

·         Nota penting: Semua perkara di atas hendaklah dicatatkan dalam Buku Catatan Perhimpunan.
Ø  KEBERSIHAN:

a)      Memantau kebersihan setiap kawasan, jika perlu minta kerjasama daripada pekerja swasta untuk tindakan selanjutnya.
b)      Memantau kebersihan bangunan seperti lantai, simen, cermin dan tangga.
c)      Memantau kebersihan tandas guru dan tandas murid.
d)      Memerhatikan longkang dan parit simen sekolah.
e)      Memantau kebersihan kantin, padang dan sekitarnya.

·         Nota penting: Semua perkara di atas hendaklah dicatatkan dalam buku catatan yang disediakan iaitu Buku Laporan Guru Bertugas

Ø  KEHADIRAN/KEDATANGAN:

a)      Mengambil tahu secara umum hal ehwal kedatangan murid (murid yang tidak hadir) dan hal ehwal guru yang tidak hadir.
b)      Guru bertugas mingguan/harian dikehendaki datang lebih awal dari hari lain, begitu juga waktu pulang, hendaklah lebih lewat dari guru lain. (lebih kurang 10 minit).
c)      Kumpulan Guru Bertugas dikehendaki mengagihkan tugasan menunggu di pintu pagar hadapan dan belakang setiap hari pada waktu pagi dan mencatat murid yang datang lewat.
d)      Pastikan ada murid membaca doa pada setiap hari  – catatkan di whiteboard.

Ø  KECEMASAN/KEMALANGAN/SAKIT:

a)      Guru bertugas mingguan bertanggungjawab menguruskan hal-hal yang perlu diambil tindakan segera jika berlaku kecemasan terutama pada murid dengan kerjasama guru kesihatan dan kalau perlu terus mendapat rawatan di hospital dan maklumkan pada penjaga.
b)      Guru bertugas mingguan bertanggungjawab mengeluarkan surat-surat rawatan hospital untuk murid dan guru kelas. Salinan hendaklah difailkan di pejabat.
c)      Segala bentuk kemalangan serta kecemasan hendaklah dicatat dalam Buku Laporan Guru Bertugas.

Ø  LAWATAN PELAWAT-PELAWAT:

a)      Ambil tahu mengenai pelawat-pelawat yang datang ke sekolah samada atas urusan membuat lawatan rasmi dan sebagainya.
b)      Catatkan dalam buku catatan guru bertugas mingguan/harian.




Ø  KESELAMATAN WAKTU PULANG:

a)      Memastikan bahawa sekolah ditinggalkan dalam keadaan selamat dengan pintu dan tingkap tertutup.

Ø  BUKU LAPORAN:

a)      Guru bertugas mingguan hendaklah mengisi Buku Laporan itu setiap hari mengikut format yang disediakan.
b)      Buku Laporan tersebut hendaklah dihantar ke bilik GPK HEM pada setiap pagi untuk disemak, disiasat dan diambil tindakan.

Ø  CATATAN DI WHITEBOARD:

a)      Tulis nama guru bertugas dan ahli kumpulan di whiteboard yang disediakan.
b)      Tulis maklumat/kegiatan sekolah yang dijadualkan pada minggu bertugas.
c)      Sentiasa mengemaskini maklumat di papan putih / whiteboard.


NOTA TAMBAHAN:


v  Sekiranya ketua guru bertugas mingguan/harian tidak hadir, maka tugas ini akan diambil alih pembantunya. (nama kedua dalam senarai kumpulan bertugas).
v  Adalah diwajibkan  setiap guru bertugas mingguan / harian membuat sedikit persediaan bagi setiap tugasan/tajuk yang diberi agar pelajar mendapat manfaat dari apa yang disampaikan.



SEMOGA DAPAT MELAKSANAKAN TUGAS YANG DIAMANAHKAN DENGAN SEMPURNA 







 


Mesyuarat Agung PIBG 2020

M esyuarat Agung PIBG kali ke -38, Sk Seri Gambut telah diadakan dengan jayanya pada 29 Februari 2020. Mesyuarat pada asaln...